با توجه به جدید بودن مبحث محاسبه بهای تمام شده به روش (Activity Base Costing (ABC شرکت مهندسی تحلیلگران آمادگی خود را به منظور اجرای فرآیند محاسبه
بهای تمام شده محصولات، خدمات و برنامه های سازمان ها و شرکت ها اعلام می دارد.

فرآیند محاسبه بهای تمام شده خدمتی جداگانه از خدمات استقرار و پشتیبانی سامانه حسابداری بهای تمام شده بوده و هزینه اجرایی آن بسته به اسکوپ پروژه،وسعت پرسنلی و جغرافیایی سازمان و تعداد مراکز هزینه متفاوت خواهد بود.
کارشناسان فنی و مدیران پروژه شرکت، به سازمان ها مراجعه کرده و با طراحی پلن بهایابی اقدامات محاسبه بهای تمام شده را شروع مینمایند. فعالیت های پشتیبان و اصلی شناسایی و احصا میشوند، اطلاعات مورد نیاز از چارت سازمانی، شرح وظایف، احکام و کارگزینی استخراج شده، هزینه های پرسنلی و غیر پرسنلی شناسایی شده و پس از آن کارشناسان مستقر در سازمان، اطلاعات جمع بندی شده سازمان را در سامانه وارد میگردند.
گام بعدی، بودجه ریزی عملیاتی میباشد، شرکت تحلیلگران اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد را در سناریوهای مختلف اجرا کرده و برای سال آتی مشتریان خود برنامه ریزی های لازمه را ارائه می نماید.
مهمتر از همه، تیم اجرایی تحلیلگران، سازمان را رها نکرده، و از گزارشات خود در برابر بازرسان دفاع میکند و تا تایید و تصویب نتایج پروژه، پروژه را تمام شده تلقی نخواهد کرد.
گام های اجرایی و اطلاعات مورد نیاز نرم افزار هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC):
- شناسایی عوامل ( منابع ) هزینه:
- انجام مطالعات لازم بر روی حساب های هزینه ای به منظور بهینه سازی شیوه نگهداشت آنها در سازمان
- برقراری ارتباط ( مپینگ ) بین کدینگ مالی و بودجه (یکسان سازی کدینگ)
- استخراج فهرست پرسنل شاغل در سازمان به تفکیک واحدهای سازمانی
- استخراج کلیه هزینه های پرسنلی برای هر یک از کارکنان
- استخراج کلیه هزینه ای غیر پرسنلی مطابق فرم 4 فصول هزینه یا فرم 5 بودجه تفصیلی
- برقراری ارتباط (مپینگ) میان فرم 5 بودجه تفصیلی و فرم 4 فصول هزینه
- شناسایی محرک های (منابع) هزینه
- شناسایی فعالیت ها و خدمات سازمان:
- استخراج فعالیت های اصلی سازمان بر اساس شرح وظایف واحدهای سازمان و تشکیلات تفصیلی سازمان
- استخراج فعالیت های پشتیبان سازمان بر اساس شرح وظایف واحدهای سازمان و تشکیلات تفصیلی سازمان
- بازنگری فهرست فعالیت های استخراج شده از طریق پرسشنامه و مصاحبه.
- شناسایی محرک های مناسب فعالیت های استخراج شده.
- انتساب منابع فعالیت ها:
- انتساب هزینه های پرسنلی به فعالیت ها ( تسهیم هزینه پرسنل روی فعالیت های مرتبط به آنها )
- انتساب هزینه های غیر پرسنلی به فعالیت ها.
- انتساب هزینه فعالیت های پشتیبان به فعالیت های دیگر.
- انتساب هزینه فعالیت های عملیاتی ( اصلی ) به خدمات / محصولات سازمان
- محاسبه بهای تمام شده:
- محاسبه هزینه تمام شده و هزینه واحد مراکز فعالیت
- محاسبه هزینه تمام شده و هزینه واحد فعالیت های پشتیبانی و عملیاتی ( اصلی )
- محاسبه بهای تمام شده و بهای واحد خدمات / محصولات سازمان
- محاسبه بهای تمام شده و بهای واحد برنامه ها